هرمزگان ,استانی با جاذبه های توریستی و دریایی بسیار

۷ شهریور ۱۴۰۱ 94 بازدید بدون دیدگاه

استان هرمزگان با وسعت 68 هزار و 475/8 كيلومتر مربع در جنوب ايران ما بين مختصات جغرافيايي 25 درجه و 23 دقيقه تا 28 درجه و 57 دقيقه‌ي عرض شمالي و 52 درجه و 41 دقيقه تا 59 درجه و 15 دقيقه‌ي طول شرقي از نصف‌النهار گرينويچ واقع شده است. اين استان از شمال و شمال شرقي با استان كرمان؛ از جنوب با خليج فارس و درياي عمان؛ از جنوب شرقي با استان سيستان و بلوچستان و از غرب با استانهاي فارس و بوشهر همسايه است.

 تنگه‌ي هرمز يكي از حساس‌ترين و حياتي‌ترين گذرگاههاي آبي عصر حاضر در قلمرو سياسي اين استان قرار دارد. اين تنگه هلالي شكل 187 كيلومتر طول دارد. عمق تنگه‌ي هرمز به دليل شيب تند كف آن از قسمت شمال به جنوب متغير است؛ به طوري كه در نزديكي جزيره‌ي لارك در حدود 36 متر و در ساحل جنوبي نزديك شبه جزيره مسنام 180 متر است. همچنين 14 جزيره‌ي كوچك و بزرگ به نام‌هاي ابوموسي، بني فرور، تنب بزرگ و كوچك، سيبري، شتور، فرور، كيش، لاوان، قشم، لارك، هرمز، هندورابي و هنگام در محدوده‌ي آبهاي ساحلي اين استان قرار دارند. بندر عباس، بندر لنگه، ميناب، رودان، قشم، جاسك، حاجي‌آباد و ابوموسي از شهرستانهاي استان هرمزگان هستند. جغرافياي طبيعي و اقليم استان: بخش عمده‌اي از مساحت اين استان را مناطق كوهستاني در بر گرفته كوههاي اين منطقه ادامه‌ي رشته كوههاي زاگرس‌اند كه به تدريج از شمال شرقي به جنوب شرقي امتداد مي‌يابند. ادامه‌ي اين رشته همراه با كاهش ارتفاع به تپه ماهورهاي آهكي، گچي و شني منتهي شده و به زمين‌هاي پست ساحلي خليج فارس و درياي عمان متصل مي‌گردد.

اين ناحيه پست ساحلي در اطراف تنگه هرمز وسعت بيشتري يافته و شرايط مساعدي براي كشاورزي و صيفي‌كاري بوجود آورده است. با توجه به مشخصات اقليمي و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حاره‌اي، گرمي هوا مهمترين پديده‌ي مشهود اقليمي آن است. استان هرمزگان از مناطق گرم و خشك ايران است و اقليم آن تحت تأثير آب و هواي نيمه بياباني و بياباني قرار دارد. هواي نوار ساحلي در تابستانها، بسيار گرم و مرطوب است و گاهي نيز دماي آن از 52 درجه‌ي سانتيگراد تجاوز مي‌كند. دماي متوسط سالانه‌ي اين منطقه در حدود 27 درجه سانتيگراد است. از ويژگي‌هاي آب و هوايي استان هرمزگان، يك فصل طولاني گرم و يك فصل كوتاه خنك است. فصل گرم همراه با هواي شرجي 9 ماه به درازا مي‌كشد. فصل تابستان از اوايل اسفندماه شروع مي‌شود، هوا رفته رفته رو به گرمي مي‌رود تا اين كه گرما در تير و مرداد به اوج خود مي‌رسد. فصل خنك آن همراه با خشكي نسبي هوا در حدود 3 ماه طول مي‌كشد. اين فصل از اوايل آذرماه شروع مي‌شود و تحت تأثير توده‌هاي هواي خنك غربي قرار مي‌گيرد. دماي هواي اين استان، در سردترين شب‌هاي سال به ندرت به صفر درجه مي‌رسد و در روزهاي زمستاني، دماي آن معمولا از 10 درجه‌ي سانتيگراد بالاي صفر پايين‌تر نمي‌آيد. اصولا آب و هواي اين استان همانند آب و هواي نواحي بياباني است و ميزان بارش‌هاي جوي آن نيز فوق‌العاده اندك است.

در اين منطقه در حدود 9 ماه از سال، بارندگي مهمي صورت نمي‌گيرد و قسمت عمده‌ي بارندگي مهمي صورت نمي‌گيرد و قسمت عمده‌ي بارندگي آن نيز در يك يا دو نوبت به وقوع مي‌پيوندد. در همان موارد اندك هم، بارندگي آن اغلب مانند باران‌هاي بهاري سيل‌آسا است و خسارات فراواني به بار مي‌آورد. ميزان رطوبت نسبي در سواحل خليج فارس عمدتا بالا است و بين 20 تا 100 درصد نوسان دارد. بادهاي سهيلي، شمالي، نشي (نعشي)، غربي، قوس، شرجي، لوار (تش باد) و بحري يا شمال غربي از مهمترين جريانهاي بادي اين منطقه هستند.

جاذبه های توریستی و تفریحی هرمزگان

جاذبه‌هاي طبيعي «منابع و تفرجگاههاي آبي» خليج فارس گذرگاه دريايي مهمي است كه ايران را از طرف جنوب و از طريق استانهاي هرمزگان و بوشهر به آب‌هاي آزاد جهان مربوط مي‌كند. خليج فارس در هر دوره از تاريخ ايران نقش خاصي را ايفا كرده است. اين خليج از آنجايي كه بر سر راه درياي خاورميانه واقع شده، اهميت نظامي و ژئوپوليتيكي ويژه‌اي در منطقه‌ي خاورميانه دارد. از طرف ديگر وجود اين منابع عظيم آبي امكانات بالقوه و بالفعل بسيار جالب توجهي را در امر توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي فراهم آورده است. خليج فارس در عرصه‌هاي مختلف داراي جاذبه‌هاي عظيم توريستي است. اين زمينه‌ها اقليم و آب و هوا، زمستان مناسب، آفتاب و سواحل زيبا، ورزش‌هاي مختلف آبي، وجود گونه‌هاي مختلف پرندگان و آبزيان و . . . را در برمي‌گيرد.

سواحل: در طول 5 ماه از ساحل، هنگامي كه قسمت اعظم ايران و نيز نواحي شمالي آمريكا و اروپا را برف و يخبندان و سرما فرا گرفته است، سواحل و جزاير خليج فارس خوش آب و هوا و آرام و زيباست. هواي معتدل پاييز و زمستان، امواج ملايم دريا، دسته‌هاي فراواني ماهي در كناره‌ها و اطراف ساحل و گروههاي پرندگان زيباي دريايي كه در گوشه و كنار و بر روي آبها بيتوته كرده‌اند، مناظر بديع و روح‌نوازي را فراهم مي‌آورند. سواحل خليج فارس دو تيپ ساحلي متمايز و جالب ماسه‌اي و صخره‌اي دارد. به دليل ساختمان آهكي قسمتهاي صخره‌اي كه در اثر كوبش امواج آب، فرسايش يافته‌اند. اين صخره‌ها خلل و فرج جالب توجهي ايجاد شده و چشم‌اندازهاي زيبايي بوجود آورده است. سواحل ماسه‌اي آن نيز در برخي نواحي از نظر درجه‌بندي بسيار متمايز و زيبا است. با انجام پاره‌اي از اقدامات حفاظتي و ايجاد استخرهاي پيوسته به آب دريا، امكانات استفاده‌ي مطلوب براي شنا، قايقراني، كرجي‌راني و اسكي روي آب را مي‌توان فراهم كرد.

دوستداران ورزش‌هاي تابستاني مي‌توانند در زمستان از هواي مطبوع بهاري آن لذت ببرند و به ورزش‌هاي مورد علاقه‌ي خود بپردازند. همچنين مي‌تواند تورهاي مسافرتي جهت تماشاي صيد صدف و مرجان توسط غواصان بومي و انجام آن در حضور جهانگردان ايجاد كرد. سواحل بندر لنگه، بندر عباس، جاسك و سواحل جزاير استان مناسب‌ترين نقاط براي ديدار از اين شگفتي‌هاي طبيعي است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
موجود است، هم‌اکنون میتوانید سفارش دهید!
ناموجود!